محورهای برنامه تعالی مدیریت

محورهای برنامه تعالی مدیریت به شرح زیر می‌باشد:

محور ۱ : تبیین چشم انداز، رسالت و تدوین برنامه عمل
مدیران مدارس متعالی(رهبران آموزشی ) مأموریت و دور نمای مدرسه خود را با مشارکت مؤثر و همفکری دیگر کارکنان از طریق استراتژی متمرکز براهداف سند تحول بنیادین و منافع ذینفعان (کارکنان، دانش آموزان، اولیاء) محقق می سازند. این مدارس در تدوین استراتژی از اطلاعات و شواهد موجود در خصوص شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و…. دانش آموزان و هم چنین گزارشات پیشرفت تحصیلی – تربیتی آنان به عنوان دروندادها به طور گسترده و مناسب استفاده می نمایند و ذینفعان را از ارزش ها، رسالت ها و اهداف مدرسه آگاه می سازند. این رهبران آموزشی دستیابی به اهداف را تسهیل می کنند و درمقاصد خود ثبات دارند و همواره قادر خواهند بود با ترغیب و تشویق کارکنان خود در محیط مدرسه وفاق سازمانی ایجاد نمایند.
محور ۲ : توسعه ی توانمندی ها و مشارکت نیروی انسانی
مدیران مدارس متعالی توان کارکنان خود را در سطوح فردی، تیمی و سازمانی مدیریت کرده و ارتقا می بخشند. آن ها عدالت و برابری را ترویج کرده و کارکنان خود را در امور سازمان مشارکت داده و از این طریق آن ها را توانمند می سازند. در این گونه مدارس، با تعامل مؤثر میان مدیر وکارکنان انگیزه و تعهد سازمانی تقویت شده و کارکنان فعالیت های مدرسه را در مسیر بهبود مستمر و تعالی قرار می دهند.  
محور ۳ :‌ استقرار نظام یاددهی - یادگیری
در مدارس متعالی تلاش می گردد با مشارکت فعال دانش آموزان و بکارگیری روش های تدریس مؤثر و منعطف ، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و راهبردهای خلاقانه ، آنان را در فراگیری روش های مسئله یابی و حل مسئله ، درک و فهم مفاهیم درسی و شناسایی ارتباط معنایی آن مفاهیم با زندگی و هم چنین کاربرد آموخته ها در زندگی یاری نمایند.
محور ۴ :‌ توسعه‌ی مشارکت دانش آموزان در مدرسه
مدارس متعالی با خلق ظرفیت های جدید و اجرای برنامه‌های متنوع و مؤثر آموزشی،پرورشی و ورزشی ضمن بستر سازی برای توسعه و تقویت اندیشه و تفکر دانش آموزان،شرایط بروز استعدادها،تقویت حسّ مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس،تلفیق مدارس متعالی با خلق ظرفیت های جدید و اجرای برنامه اندیشه و عمل و نیز زمینه های اجتماعی شدن و جامعه پذیری آنان را فراهم می نمایند.
محور ۵ :‌ توسعه‌ی مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه
مدارس متعالی با ایجاد زمینه های لازم و ظرفیت‌سازی مطلوب تلاش می‌نمایند با مشارکت، هماهنگی و هم‌فکری مربیان ، اولیا و نهادهای اجتماعی زمینه‌های تربیت و رشد فکری و اخلاقی دانش آموزان را فراهم نمایند.
محور ۶ :‌ مدیریت امور اجرایی و اداری
شناسایی ، بکارگیری بهینه و استفاده ی حداکثری از ظرفیت های بالقوه و بالفعل مدرسه، برقراری نظم و ایجاد محیطی آرام و پویا و انجام امور به صورت کارآ و اثربخش.  
محور ۷ :‌ فعّالیّتهای مکمل، فوق برنامه
مدارس متعالی به منظور غنی سازی برنامه ها و تعمیق یادگیری در دانش آموزان ، فعالیت های مکمل و فوق برنامه را با توجه به نیازها ، استعدادها و علائق دانش آموزان پیش بینی و اجرا نموده تا ضمن ایجاد فرصت هایی برای کسب تجربه دانش آموزان در درون و بیرون مدرسه ، محیط آموزشی را به محیطی پرنشاط و پویا تبدیل نمایند.
محور ۸ :‌ برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی
کارکنان، اولیا و دانش‌آموزان مدارس متعالی ضمن احساس تعلّق نسبت به هویت سازمانی مدرسه، به ارتقای سطح فکری، علمی و عملی خود می‌اندیشند و در جهت شکوفایی افزون‌تر و رقابت همراه با رفاقت، گامهای عملی ارزنده‌ای را بر می‌دارند. این مدارس با در نظر گرفتن ساز و کارهای تشویق و ترغیب درونی و بیرونی، رشد انگیزشی ذینفعان را عالمانه مورد هدف قرار می‌دهد.

2 دیدگاه برای نوشته‌ی “محورهای برنامه تعالی مدیریت

  • سه شنبه، ۲۵ مهر ۹۶ در ۵:۳۹
    Permalink

    ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما عزیزان
    بسیار عالی و کامل توضیح دادید در راستای سند تحول بنیادین طرح تعالی را بسیار کامل اجرا می کنید.در محضر شما باید شاگردی کنیم .ان شالله در همه مراحل آموزشی موفق و موید باشید.

    پاسخ
  • جمعه، ۲۶ آبان ۹۶ در ۱۱:۱۱
    Permalink

    عالی

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *